חיטוי וניקוי הידיים – חשיבות ראשונה במעלה

חיטוי וניקוי הידיים – חשיבות ראשונה במעלה

מאת ירון גונדא

חיטוי וניקוי הידיים – חשיבות ראשונה במעלה

 

רחיצת ידיים נחשבת לאמצעי הבטוח ביותר למניעת הידבקות במחלות. למעשה, המרכז לבקרה ולמניעה של מחלות בארה"ב (CDC) טוען, כי מדובר באמצעי הבודד החשוב ביותר למניעת העברה של מחלות ושל זיהומים בין בני אדם. רופאים, אחיות וכל מי שמטפל בחולים נדרשים, על פי הנהלים, לרחוץ את ידיהם לפני ואחרי כל מגע עם מטופל, הורים רבים דואגים שילדיהם לא ייגשו אל שולחן האוכל לפני שרחצו את ידיהם, ורובנו דואגים לשטוף את הידיים לאחר ביקור בחדר הנוחיות. אבל – האם אנחנו באמת רוחצים את הידיים נכון? במאמר זה נסקור את החשיבות הרבה שיש לחיטוי ולניקוי הידיים, ונסביר בדיוק איך צריך לרחוץ אותן כדי שהתוצאה תהיה יעילה באמת.

 

למה בכלל חשוב לרחוץ את הידיים?

 

אם תחשבו על הידיים שלכם תגלו מהר מאוד, שמדובר באיברים הפעילים ביותר שלכם; אתם כותבים בהן, מקלידים על המחשב, מכינים את האוכל שלכם ושל בני המשפחה שלכם, נוהגים, מסתרקים, חופפים את הראש, מצחצחים את השיניים ועושים עוד מגוון רחב של פעולות שהיה לכם קשה מאוד לעשות בצורה אחרת. מכיוון שמדובר באיברים כל כך "פעילים", הרי שיש להם מגע עם איברים אחרים בגוף, ובכלל זה האף, העיניים והפה. איברים אלה הינם איברי מטרה כשמדובר במחלות, אשר מהווים "צינור" ישיר של חיידקים, נגיפים ושאר מזיקים שגורמים למחלות. לכן, אם אדם מסוים חולה, והוא נוגע באפו ואחר כך בא במגע עם אדם אחר, יכול מאוד להיות שהאדם השני יידבק באותה מחלה בדיוק.

 

יעילותו של הסבון

 

על מנת למנוע ולהימנע ממצבים כמו זה שתואר מעלה, חשוב מאוד למנוע את קיומם של חיידקים ונגיפים על הידיים, ואת זאת אפשר לעשות באמצעות פעולה פשוטה ביותר – שטיפת ידיים עם סבון. השאלה באיזה סבון רצוי להשתמש – אם סבון רגיל מספיק או שעדיף להשתמש בסבון אנטי-בקטריאלי, נמצאת בדיון מזה שנים רבות, ועוד לא נמצאה לה תשובה חד משמעית. ישנם מחקרים שלפיהם הסבון האנטי-בקטריאלי מביא לחיטוי יתר, וכתוצאה מכך להשמדת הפלורה הטבעית של החיידקים, דבר שעלול להביא להתפתחות אוכלוסיית חיידקים עמידה. לכן, ההמלצה היא שכאשר מדובר בשטיפת ידיים ביתית או בכזו שמתבצעת על ידי רופא לפני בדיקה לא פולשנית, עדיף להשתמש בסבון רגיל. לעומת זאת, כאשר מדובר ברחיצת ידיים לפני פעולה פולשנית כגון ניתוח, יש להעדיף שימוש בסבון אנטי-בקטריאלי, כדי לא לקחת סיכונים. בכל מקרה, מאוד לא מומלץ, ולצוותים הרפואיים אסור באיסור חמור – להשתמש בסבון מוצק. הסבון חייב להיות נוזלי כדי שיעשה את העבודה ביעילות, ובאמת ימגר כל נגיף וכל חיידק. כשמדובר בצוותים רפואיים, התכשיר חייב להימצא באריזה המאפשרת את השימוש בו ללא מגע ידיים, על מנת שחיידקים לא ייכנסו אל הסבון עצמו.

 

הנחיות לשטיפת ידיים

 

מעבר לשימוש בסבון נוזלי, על מנת שהחיידקים ימוגרו בהצלחה יש לרחוץ את הידיים על פי ההוראות המדויקות שלהלן:

 

    • פיזור כמות מספיקה של סבון – בערך כפית אחת של סבון נחשבת לכמות המספיקה. יש לפזר אותה אל תוך כף יד אחת ולא אל שתיהן יחד.

 

 

    • קצף קצף תרדוף – יש לפתוח את הברז ולוודא כי הסבון והמים יוצרים קצף בכמות שתספיק לכיסוי פני העור שעל כל שטח הידיים.

 

 

    • זמן הוא מילת המפתח – יש לשפשף את כפות הידיים במהירות במשך 15 שניות לפחות, אחרת הרחצה לא יעילה.

 

 

    • כולם ביחד וכל אחד לחוד – יש לשפשף כל אצבע בנפרד. לאחר מכן יש לשפשף את כל כף היד וגב היד בתנועה סיבובית. יש להקפיד במיוחד על רחיצת השטח שבין האגודל והאצבע.

 

 

    • הכי טוב לשיר – אם אתם לא בטוחים מתי חולפות 15 שניות, פשוט עשו לעצמכם הרגל: בכל פעם שאתם שוטפים ידיים, לוו את הרחצה בשיר הידוע Happy Birthday To You וכך תהיו בטוחים שאתם עומדים בזמנים.

 

 

    • שטיפה טובה – יש לדאוג לשטוף את הסבון היטב במי הברז, ולנגב אותן עד כדי ייבוש מלא. לצוותים רפואיים מומלץ לא לגעת בברז ביד חשופה אלא באמצעות הגבת נייר, או, לחלופין, להשתמש בברז אוטומטי שאינו מצריך מגע יד.

 

 

    • משתמשים בג'ל לניקוי ידיים – יש מקרים בהם לא ניתן לשטוף ידיים, פשוט כי אין ברז באזור. במקרים אלה מומלץ מאוד להשתמש בג'ל לניקוי ידיים, המכיל אלכוהול שקוטל את הווירוסים ואת החיידקים. בתקופות בהן קיים חשש להדבקה נרחבת במוסדות החינוך, כדאי לצייד את הילדים בבקבוקוני ג'ל קטנים ולהדריך אותם איך ומתי להשתמש בהם.

 

 

לסיכום – שטפו טוב ותרגישו טוב

 

לאור כל המחקרים שנעשו בתחום, ולאור ההיגיון הבריא, תרתי משמע, העומד מאחורי ההמלצה-קביעה שחשוב מאוד לשטוף ידיים עם סבון, הן לפני ואחרי מגע עם אדם חולה והן לאחר ביקור בשירותים ולפני מגע עם אוכל, אין ספק כי חשוב מאוד להקפיד על כך. אם אתם רוצים לשמור על היגיינה ולהפחית את הסיכון שלכם ושל הילדים שלכם להידבק במחלות, הקדישו 15 שניות מזמנכם ושטפו את הידיים. זה יפעל אך ורק לטובתכם.

 

כתבה שיר שמולביץ.

הקניון הוירטואלי "העיקר הבריאות" מאפשר ללקוחותיו לבצע רכישת מוצרים ו/או שירותים במגוון תחומים, מהספקים המובילים בישראלבתחום הרפואי, מתאים לרופאים פרטיים, מטפלים וכל מי שמחפש מוצרים בתחום הבריאות, הספורט, איכות החיים והסיעוד.

מקור המאמר: articles.co.il

 

Call Now Buttonחייגו אלינו לקבלת פרטים נוספים דילוג לתוכן